tirsdag 12. juni 2007

Innestengt Joker

Vi lekte med kort og småord på bordet, med bankende hjerte la jeg fra meg et tegn. Jeg kom seint hjem, du hadde lagt deg for å sove. Vi kan ikke knulle hver dag, da går spenningen bort, sa vi til hverandre, sist vi gjorde det.

Det finnes 103 måter å legge tingene ut over bordet på, du hadde formet det til et hjerte. Det lå spiker, lommekniv, en ølkork, lighter, slange til et hjemmebrent apparat og bilnøkler i skjønn forening. Det lå halvferdige vers til sanger overalt, jeg satt meg ned og bretter en tekst til papirfly. De flyr ikke særlig langt, men de gjør det.

Jeg går inn og ser på deg når du sover, med dynen krøllet mellom beina. Skal jeg gå inn til meg selv, eller skal jeg vekke deg opp? Hva er det som gir mest, totalt sett.

Platen vår snurrer enda på grammofonen, stiften hikker for hver runde den tar. Skal jeg gjøre meg kostbar eller virker det billig hvis jeg legger meg inn til deg nå? Dette blir jeg aldri klok på. Game in, game out. Vi krydrer hverandres symboler. Legger ut agn og koder. Vi skriver ikke lapper, vi sier ingenting om hvor vi er, vi bare dukker opp, vi er frie.

Din stol, står inntil min stol, som konge og dronning, så vakker du er når du sover. Det går en strømning gjennom meg,når jeg tenker på i går, vi elsket ut i bakgården, mellom busker og kratt og gav faen i om noen kunne se det. Et sånt knull der du sleiker over alt, det dyriske i full rulle.

Jeg har vært borte fra deg noen dager og du ante det, jeg vet at du vet, når jeg er nypult. Det skulle ikke mere til for å få deg tent. Det er lettere med oss, det er et velkjent terreng, vi kan hverandres kropper. Men jeg trengte å ha deg litt mere desperat. Vi snakker aldri om dette spillet vårt, vi er ikke redde, vi er frie.

Det kan virke som om du har gått et steg for langt, overgitt deg til føleriet. Da blir det så mye mer sårbart alt, og ryggen din virker kaldere enn før.

Du strekker ut hånden, spriker med fingrene og har øynene igjen. Du smiler, men sier ikke noe. 123 sekunder går det, fristelsen er for stor. Jeg tar hånden din inni min og setter meg på den harde sengekanten og hører skvulpingen under din kropp. "Ta meg bakfra", sier jeg. "Ja, men da går det så fort", svarer du. Våre samtaler er stort sett på dette nivået. "Det gjør ikke noe, jeg er trøtt og våt".